Katram laikam ir savi raksturīgākie atslēgas vārdi. Vienubrīd likās, visi produkti, ko vien iespējams, tika apzīmēti ar “EKO”, vēl parādījās “BIO”, tad “kompetences” un citi. Šobrīd aizvien plašāk dzirdam – “digitalizācija” un “digitālā transformācija”. Vai tas var ko dot uzņēmumam? Vai tā ir pirmā nepieciešamība katrā uzņēmumā vai arī vīzija, uz ko ir populāri tiekties, tomēr katrs to saprot atšķirīgi? Šie jautājumi droši vien ir tie par ko tā rūpīgāk aizdomājoties uzdod sev uzņēmēji un arī darbinieki, ja vadītāji par to sāk runāt aizvien biežāk. Man šķiet būtiski uz to raudzīties no skatupunkta, kurš, šķiet, uzņēmējdarbībā ir viens no būtiskākajiem un uz kā balstās visa ekonomika – pieprasījuma un piedāvājuma principa.
Uzņēmuma mērķis ir attīstīties un pelnīt, tādējādi radot iespēju pielāgoties vēl nezināmām un negaidītām situācijām. Faktiski tas ir dzīvs organisms. Arī ģimenē būtiski ir darboties, gūt ienākumus, veidot uzkrājumus un spēt pielāgoties. Nereti šī vajadzība pielāgoties nav saistāma ar cilvēka vai uzņēmuma vēlmi, bet gan tādēļ, ka “laiki mainījušies”. Ir “laiki”, kas mainās palēnām – mazāk lietojam vienas preces un vairāk citas, mazāk vienus pakalpojumus, bet vairāk citus, piemēram, cik gan ir to, kas šobrīd iegādājas veļas ziepes? Esam sākuši izmantot veļas mašīnu tādēļ veļas ziepes iepriekšējā formā kļuvušas nevajadzīgas. Ir pārmaiņas, kas iestājas negaidīti un apgriež ikdienu ar kājām gaisā. Katrs, kas atmiņā pārskatīs 2020. gada vīrusa pandēmijas notikumus piekrītīs, reti kam ikdiena saglabāja ierasto gaitu. Vai var šādus notikumus prognozēt? Vai esam gatavi ģimenē un uzņēmumos nākošajam negaidītajam pavērsienam?
Ja atgriežos pie “digitālās transformācijas”, tad te nevarētu vilkt līdzības ar tās ienākšanu un pandēmiju, un tomēr tam ir ļoti liela saikne. Pieprasījums ir ne vien pēc vienām vai otrām precēm, bet arī pēc veida, kā to piegādājam, kāda ir komunikācija ar mani kā klientu un kāda ir mana preču iegādes pieredze – ko tieši man jādara, lai to iegādātos, cik tas patērē laiku, kurp jādodas, kā varu pieņemt lēmumu vai to mainīt iegādes laikā. Tieši šajā ziņā iepriekšējais gads radījis visai lielas izmaiņas, kur ik uz soļa dzirdams – tiešsaiste un attālināti. Sākotnēji tas radīja ne mazums galvassāpju un neērtību, tomēr ilgākā laikā sākam novērtēt arī priekšrocības. Lai iegādātos kādas preces nepieciešams vien interneta pieslēgums un lai pārdotu, tas pats un klāt kāds tehnisks risinājums, jeb citiem vārdiem programmatūra. ŠĶiet, ka pieprasījums pēc precēm ir mainījies nedaudz, dažos segmentos vairāk, citos mazāk, vēl dažos pat pieaudzis. Tomēr būtiski ir mainījies pieprasījums pēc apkalpošanas formas un iespējām to izmantot savā labā.
Esmu apskatījis desmit ieteikumus gan uzņēmējiem, gan visiem pārējiem, kas ļautu secīgi paaugstināt savas spējas reaģēt uz mainīgo pieprasījumu uzņēmumā. Tie ir papildināti ar manu skatījumu, skaidrojot kādēļ ir vērts mēģināt tos īstenot.
1. Sāciet runāt par digitalizāciju uzņēmumā
1. Sāciet runāt par digitalizāciju uzņēmumā
Tas var būt kā labs “starta šāviens”, par to vienkārši sākt runāt, diskutēt, meklēt idejas, kuras šķiet aktuālas gan vadībai, gan darbiniekiem. Noskaidrojiet, kā šādu attīstību šobrīd saskata uzņēmuma darbinieki, jo tieši viņi bieži vien ir tie, kas saskaras ar pircēju jautājumiem, sadarbības partneru aicinājumiem un vajadzībām. Izskatiet to kā vienu no dienas kārtības jautājumiem […]
Šai virzībai saskatu vairākas pozitīvas ietekmes. Pirmā un visvieglāk saskatāmā ir samazinājums papīra izmantošanā, kam līdzi nāktu arī mazāk drukas materiāli – tinte, pulveris, drukas ierīču apkopes. Ja vien ir iespēja izvairīties drukāt, tad to arī dariet. Kāds apgalvo, ka vieglāk saprast lasot no papīra. Neapšaubu, tomēr uzskatu, ka ir paradumi kuru maiņa vajadzīga lai […]
Saka, ka datiem bez analīzes nav vērtības. Es šim apgalvojumam nevaru pilnībā piekrist. Vairākās praktiskās situācijās pierādijies, ja ir dati, tad ir no kā vadīties. Līdzīgi varētu teikt kokapstrādes darbnīcā par kādu materiālu. Jā, iespējams, materiāls, ko pēkšņi vari iegūt par izdevīgu cenu nav vajadzīgs tūliņ, tomēr nākošajā brīdī tas var būt “zelta” vērts. Ja […]
, tādas kā personālvadības sistēmas HRM, klientu attiecību sistēmas CRM, projektu vadības sistēmas. Šis ieteikums šķiet klasisks programmatūras pārdevēju aicinājums. Neesmu ieinteresēts kāda noteikta produkta ieteikšanā, esmu ieviesis sistēmas arī ar vienkāršiem, katrā birojā sastopamiem programmu risinājumiem. Liels ieguvums šajos rīkos ir strukturētu datu uzkrāšana, kas savienojumā ar ļoti ātrām meklēšanas iespējām ļauj novērtēt situāciju […]
Tieši tur meklējamas visefektīvākās digitalizācijas iespējas. Nereti kāds no procesiem aizņem lielu daļu laika, tas ir ļoti riskants dažādu apstākļu dēļ, vai, iespējams, ļoti dārgs. Protams, ne vienmēr tam būs viegls risinājums un ne vienmēr tas ir atrodams “vienā rāvienā”, tomēr ir skaidrs, ka tieši šī jautājuma atrisinājums uzņēmumam ļautu paiet soli uz priekšu. Ja […]
Digitalizācijas procesu uzsākt vienam ir milzīga cīņa, tas var arī būt neiespējami. Šis ieteikums izteikti saskan ar pirmo, kur aicinu sākt runāt par to sapulcēs un citās komunikācijas formās. Ja veidosiet lielāku izpratni, spēsiet formulēt sava uzņēmuma digitālās attīstības vīziju un nospraust kaut nelielus, bet nākošos soļus, šī mērķa īstenošanā atradīsiet aizvien lielāku darbinieku iesaisti […]
7. Radiet vīziju, kādam jābūt uzņēmumam pēc 5 – 10 gadiem.
7. Radiet vīziju, kādam jābūt uzņēmumam pēc 5 – 10 gadiem.
Kāds teiks, ka viņam ir skaidrs kā redz uzņēmumu pēc šī laika, tomēr visai bieži nākas secināt, ka šī vīzija balstīta uz esošiem apstākļiem un šī brīža klientu paradumiem. Jau pieminēju, cik ļoti tie mainījušies pēdējā gada laikā un esmu pārliecināts, nekad vairs nebūs kā iepriekš. Šobrīd mums jāspēj skatīties, ko dara lielās kompānijas ne […]
Līdzīgi, kā samazinot drukāšanu, arī šis solis maina attieksmi un izpratni par iespējām rīkoties ar datiem. Man būtu visai grūti atrast, kā datu glabāšana var būt būtiski lētāka un drošāka kā šajā variantā. Vienīgi tad, ja iegādāta tehnika pavisam nesen, un runa ir par augstas veiktspējas serveru datortehniku. Vairākos gadījumos pierādījies, ka pakalpojums sanāk drošāks […]
Nedz gaļu nedz zivis nevajagot pārcept. Tāpat ir ar dārzeņiem un vārīšanu. Līdzīgi ir ar jauniem produktiem uzņēmumā – tos faktiski arī nevajag “pārcept”. Pie produkta strādājot un to attīstot gribas to padarīt vēl labāku, taču ir vērts uzdot sev jautājumu, vai to tiešām vajag? Vai pircējs to novērtēs un tas dos vērā ņemamu pienesumu? […]
Runā, ka digitalizācija ir nebeidzams process. Es tam īsti negribu piekrist. Es drīzāk teiktu, ka sekošana tehnoloģiju attīstībai un tendencēm nudien ir nebeidzams process. Šī brīža lielākā aktualitāte, kas kļūst par uzņēmumu mērķi ir digitālā transformācija. To nebūs iespēja uzsākt kā projektu, paveikt noteiktus soļus un gatavs, jo tā paredz plānot biznesa procesus tehnoloģijās balstīti, […]
Lai jums izdodas veikt pirmos soļus digitalizācijā un spert arī nākošos. Aicinu uz sadarbību, kurā varam sniegt konsultācijas, piemeklēt risinājumus vai zinošākus speciālistus tieši jūsu uzņēmuma vajadzībām. Sekojiet līdzi arī mūsu piedāvātajām apmācībām un gūstiet tajās jaunas zināšanas vai pēc pieprasījuma varam organizēt mācības jūsu uzņēmumā. Lai mums kopīgi Cēsīs izdodas “digitalizācijas vilcienu” nenokavēt.
Aleksandrs Ļubinskis
Cēsu Digitālā centra
valdes priekšsēdētājs
Uzmanību!
Mēs lietojam "cepumiņus" savā mājaslapā (sīkdatnes, kas ļaj jūsu datoram atcerēties izdarītās izvēles un iestatījumus ko izvēlaties šajā mājaslapā. Klikšķinot "Akceptēt visu!" Jūs piekrītat saglabāt visus "cepumiņus". Tiesa ja vēlaties apmeklējiet "Sīkdatņu iestatījumi" lielākai iespējai regulēt šos iestatījumus.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.